“Ze ziet precies welke aandacht nodig is”

Zorgorganisaties willen hun cliënten lekkere en gezonde maaltijden bieden. Distrivers biedt alles wat hiervoor nodig is: van productie, inkoop en distributie tot bereiding en ondersteuning op locatie. Inclusief hulp om de gastvrijheid rond eetmomenten te verbeteren. Voor dat laatste werkt Distrivers al meer dan tien jaar uitsluitend samen met Voilà Advies. “Haar advies en trainingen hebben zóveel meerwaarde.” 

Hij werkt sinds 2009 bij Distrivers, was jarenlang financieel directeur (“de periode waarin ik Voilà Advies leerde kennen”) en werd in 2016 algemeen directeur. “In die tijd hebben we veel bereikt”, vertelt Arend Jan Pothof. Eén van de belangrijkste mijlpalen? “De creatie en implementatie van onze Distrivers-formule. Die houdt in dat we niet alleen tegen een redelijke prijs maaltijden bereiden en aanleveren. En dat we niet alleen zorgen dat die maaltijden van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn. Maar dat we klanten ook helpen om de beléving van het eten op een nog hoger niveau te krijgen.”

     

Prettig gevoel bij het eten

Een kwart van die beleving hangt volgens Arend Jan af van de maaltijden zelf: die moeten lekker en gezond zijn. Een ander kwart hangt af van de omgeving waarin cliënten deze maaltijden nuttigen. En de overige vijftig procent van de gastvrijheid die zij rondom het eten ervaren. “Cliënten moeten niet alleen tevreden zijn over de maaltijden. Het is ook belangrijk dat ze zich prettig voelen op de plek waar ze eten.” Dat gevoel kun je op allerlei manieren opwekken, vertelt Arend Jan. “Bijvoorbeeld door al wat rundvlees te laten pruttelen als ze binnenkomen. Of door ter plekke spekjes te bakken voor de stamppot. Dat leidt tot een geur- en versbeleving die mensen vaak fijn vinden.” 

Cruciaal is volgens hem onder meer de manier waarop zorgorganisaties eten serveren en warm maken (‘regenereren’). “Onze culinair adviseurs kunnen daar uitstekend advies over geven. Zij raden dan bijvoorbeeld regenereerapparatuur aan en vertellen hoe je een maaltijd het best kunt serveren op borden en schalen.” Om gastvrijheid naar een nog hoger niveau te tillen, schakelt Distrivers externe expertise in. “Bijvoorbeeld voor de vraag hoe je eters zó ontvangt dat zij zich welkome gasten voelen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat ze een geschikte plek vinden, dat de ruimte en tafels goed aangekleed zijn en dat de bediening precies vriendelijk genoeg is? En hoe garandeer je dat iedereen snel genoeg zijn maaltijd krijgt – op de juiste temperatuur?” 

         


“We bieden zorgorganisaties Voilà’s expertise aan op het gebied van gastvrijheid”


     

Succesvolle aanbestedingen

Die ‘gastvrijheidsexpertise’ vindt Distrivers al meer dan tien jaar bij Voilà Advies. “Als wij ons inschrijven voor aanbestedingen van zorgorganisaties, bieden we hun al lang niet meer alleen onze maaltijden en culinaire adviezen aan. Zij mogen via ons ook gebruikmaken van de kennis en ervaring van Voilà Advies. Die maken vaak deel uit van het pakket dat ze van ons krijgen.” Wat dit concreet betekent? “Voilà Advies maakt voor elke klant bijvoorbeeld een stappenplan om hun gastvrijheid rond eetmomenten op een hoger niveau te krijgen. En voor de implementatie van dit stappenplan geeft ze trainingen op locatie. Dan deelt ze haar expertise met relevante vrijwilligers en medewerkers.”

     


Ze zien snel wat beter kan aan de gastvrijheid. Ze brengen dat op een toepasbare manier over. En ze overtuigen daarbij zelfs medewerkers die eerst weerstand voelden”


    

Arend Jan hoort uitsluitend positieve geluiden over deze ondersteuning. “Klanten zien de meerwaarde zeker. Dat hoor ik bijvoorbeeld als er iemand van Voilà Advies langs is geweest. Maar ook daarvóór al. De beloofde dienstverlening van Voilà Advies maakt onze inschrijvingen voor aanbestedingen succesvoller.” Wat haar kracht is? “Een combinatie van factoren. Zo weten Voilà Advies-professionals duidelijk waar ze het over hebben. Ook zien ze snel wat er beter kan. En ze brengen op een nette, toepasbare manier over wat er nodig is om de gastvrijheid te verbeteren. Om eetmomenten zo prettig te maken dat zorgcliënten ernaar uitkijken om de volgende dag wéér zo’n moment te hebben. Daarbij lukt het Voilà Advies om ook vrijwilligers of medewerkers te overtuigen die eerst wat weerstand voelden.”

           

Aandacht als kernwoord

“Onze klanten merken al snel wat de impact is van extra gastvrijheid rond eetmomenten”, vertelt Arend Jan. “Hun cliënten zijn tevredener, hebben meer plezier in die momenten. Dat geestelijke welzijn heeft een positief effect op hun fysieke gezondheid.” Doordat hun eetmomenten prettiger zijn – vaak zelfs het hoogtepunt van hun dag – blijven zij ook langer aan tafel zitten. Dat zorgt er volgens Arend Jan voor dat ze meer contact hebben met andere cliënten en zich daarom minder eenzaam voelen. “Bovendien is er zo minder zorgtijd nodig, wat de vaak hoge werkdruk van zorgmedewerkers verlicht.” 

Gastvrijheid is "vitamine A", zegt hij – "met de A van aandacht". En als hij één kernwoord zou moeten noemen voor Voilà Advies, dan is dát het wel: ‘aandacht’. “Op meerdere niveaus. Voilà Advies ziet uitstekend welke aandacht nodig is. Zowel voor de cliënten, bewoners en patiënten als voor de medewerkers van onze klanten. Maar ook voor haar eigen opdrachtgevers, zoals wij. Ik ken Voilà Advies-professionals als attent, goedgemutst, scherp en oprecht geïnteresseerd. Je merkt dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om je te ondersteunen, om waar mogelijk met je samen te werken aan verdere verbetering van je producten en dienstverlening.” Het verbaast Arend Jan dan ook niets dat Voilà Advies al jaren groeit. “Zij is precies wat organisaties zoeken die vooruit willen komen: effectief, betrokken én leuk om mee samen te werken.”